Sú to asi 3 týždne, čo som pozrel časť rozhovoru o kampani Aboutyou.sk na Slovensku – https://www.ecommercebridge.sk/kampan-about-you-na-slovensku-katastrofa-alebo-revolucia-v-marketingovej-komunikacii-brano-polak-starmedia/

Braňa nepoznám, avšak z argumentov ktoré zazneli sa zdá byť v pohode marketér, no čo sa týka akéhosi pokusu o analýzu toho, prečo to spustili tak masívne, že sú to vyhodené peniaze , aká bola ich motivácia, tak to bolo veľké nepochopenie pestrosti biznisu a rôznej motivácie, prečo sa robí niečo tak, či inak. Nechcem vôbec riešiť, či to prehnali, alebo nie.  V čom by som ich určite nepodceňoval je to, že majú svoj biznis zámer, ktorý sa snažia dosiahnuť. Nejdem sa vyjadrovať ani k aboutyou ako firme, pretože ich nemám nejak hlbšie prepeklepnutých, ale skúsim poukázať na biznis varianty, ktoré sú v hre.

Takže:

Na margo toho, čo tým z pohľadu trafficu získali:

Na margo, ako sa ten traffic môže udržať:

Z porovnania grafov je zrejmé a zároveň zaujímavé, že na Slovensku majú podobnú návštevnosť, ako v ČR, ktoré je z pohľadu ecommerce 3X väčšie.

 

Tu sú stakeholderi – https://corporate.aboutyou.de/en/about-us/investors. Hlavný investor je rodina Otto Group, obrovský módny gigant.  Ak ste módny gigant, po čom túžite v roku 2019? Po tom,  aby ste neboli mimo online, kam sa presúva veľká časť zákazníkov. Urobíte všetko pre to, aby ste boli súčasťou. To znamená, že ste ochotný na to minúť veľké množstvo prostriedkov. Keďže je to pre vás strategická záležitosť a peniaze si viete požičať takmer zadarmo, stačí vám nízka návratnosť kapitálu, alebo ju na začiatku ani vôbec neriešite. Váš hlavný cieľ je, aby to bolo fakt veľké, pretože s manažovaním veľkého biznisu máte skúsenosť a veríte, že zisk príde. Takže ak vám to vygeneruje 5% ročne nad úrokom, ktorý platíte, ste v pohode. Neexistuje, že by ste neinvestovali do onlinu a riskovali, že zmeškáte vlak. Musíte investovať. Môže sa to aj tak nepodariť, môže, ale keď ste tak veľká firma, nepripúštate si to, aj keď sa to mnohým stane.

Ak sa teda rozhodujete, či bude stačiť 1 milión Euro, alebo 2 milióny, radšej dáte 2 🙂

Aboutyou sa rozhodlo, že pri spustení urobí doslova nájazd na trh.  Je veľmi náročné mať špecializovaný team v každej krajine a tak by som si tipol, že sa to snažia odpáliť tak masívne, aby to malo svoju zotrvačnosť a marketing nasetupujú len v nejakom lite mode.  Nebudú sa hrať na lokálnych hráčov čo robia mikroladenie. Možno len na najväčśích trhoch, kde sa im darí najlepšie. Zároveň na nájazd miniete veľa peňazí, ale vďaka kontaktom a objemom to stále dostanete za zaujímavú cenu. Možno viete, že ak by ste ten istý balík rozložili do dlhšieho úseku, výkon bude nižší (toto je fakt len úvaha, no oni všetky dáta k tomu majú, aby to vedeli). Objem predajov by stúpal postupne, no vy ho chcete hneď.

Vaša konkurenčná výhoda nebude to, že viete efektívne robiť marketing, alebo dobre lokalizovať produkt. Vy sa snažíte byť obrovský a rásť, pretože škála sa stane vašou konkurenčnou výhodou. Už teraz máte pravdepodobne nákupné ceny a cenu distribúcie na úrovni o ktorej môžu najväčšie lokálne obchody snívať. A čím viac toho predáte, tým lepšie podmienky viete získať. Percento k percentu…

To som popísal len scenár z perspektívy Otto Group, ak by sme išli ďalej objavili by sa ďalšie možnosti, ako to „hrať“.

Ďalšie možnosti napríklad

  • ste dohodnutý, že to niekto kúpi za cenu X ak dosiahnete čísla Y
  • ste dohodnutý, že dostanete deal X (rozumej, partnera, nákupné ceny, zľavy), ak sa dostanete na Y.
  • budete do toho pumpovať koľko treba, pokiaľ to bude rásť a zisk vás vôbec nezaujíma

a X ďalších, ktoré mi napadnú a nenapadnú…