Ustojí to slovensky moloch Ringier Axel Springer?

Pridané on Aug 10, 2017 | 2 comments


Jeden z hracov, ktory je kvoli techboomu v pozore je RAS. Je to par rokov co RAS pohltil azet.sk. Azet, ktoreho hlavnym produktom bol pokec, zacal citit hrozbu po prichode Facebooku. Milan Dubec, povodny zakladatel azetu, si vsak rychlo uvedomil, kolka bije a svoj podiel velmi vyhodne predal :) .Urcite ho to dnes nemrzi. Azet svoju slusnu ziskovost postavil na tom, ze bol dominantny hrac na trhu a ked ste chceli masovu kampan, tak jedine online medum, ktore vam vedelo priniest velky display vykon, bol prave Azet.sk. Tuto poziciu si este posiloval kupou projektov a spustanim magazinov, cim sa snazil udrzat si poziciu jednotky na trhu a velkost medialneho zasahu.

Na Slovensku mal azet ako jednotka poziciu, ktoru si znacne (zne)uzival. Reklamu predaval vyrazne drahsie ako napriklad cesky Seznam.KEd ste chceli velku kampan so sirokym zasahom, prakticky ste nemali kde inde nakupit inzerciu.  Vdaka tomu mal velmi peknu ziskovost. Azetu sa tak isto darilo drzat nizke naklady na mzdy, pretoze centrala bola v Ziline a univerzita pustala na trh dostatok kvalitnych ludi.

Lenze doba sa meni a RAS citil ten tlak a hrozbu zaniku, ak sa nebude branit. Reakcia je zefektivnenie teamu (Povodny team RAS + AZET) a neprestajne rozsirovanie portfolia. Napriklad davnejsie spustenie bistro.sk, ktore je uspesne. Nedavno k nemu dokupili aj damejedlo.sk – co je imho len cisto defenzivny tah, aby nahodou neprisiel niekto a na ich infrastrukture im nepostavil konkurenciu. Na malom SK trhu jednoducho nie je miesto pre dvoch, v tomto sa pan Dubec nezmenil :).

Dalsie lokalne segmenty, ktorym RAS evidentne veri, su realitne portaly a inzertne portaly. Na nehnutelnostiach sa snazi tiez dostat do co najmonopolnejsej situacie a v automobilovej inzercii sa imho stane to iste. Chlapi evidentne nechcu opustit lokalny trh a vzdat sa bez boja.Snazia sa focusovat na oblasti, kde nehrozi taka skora disrupcia a je v nich stale dost penazi.

Nie je lahke si povedat, ok, nechajme tie SK veci postupne umriet a podme vyuzit tem mohutny team na nieco globalne. Prikladom je ESET, Sygic, Pixel, ktori su uz niekde inde.

V predchadzajucom clanku som pisal o tom, ze ak mate maly projekt, mate problem. Prave tu ma RAS taku schizofrenicku situaciu. Na jednej strane, kvoli povahe biznisu i RAS radim skor tym mensim – ich marza je krehka. No na druhej strane – stale moze kupovat este mensich hracov, ktorych vie kupit skutocne lacno a uz len zaradenim do skupiny zvysia ich hodnotu – napr ich dokaze monetizovat dvakrat tak lepsie. Tymto sa snazi  vybudovat jedneho molocha, ktory sa sklada z X projektov. Tie projekty na Slovensku jednoducho treba a preto si myslim, ze to SK RAS/AZET.sk ustoji. Ale nikdy sa o nom nebudeme bavit ako o ESETE, Sygicu, Pixli.

A co si podla mna moze RAS mrziet? Ze nevlastni napriklad profesia.sk a nepodarilo sa im obsadit tento segment :) Ziskovostou profesia.sk bez problemov trhne cely RAS. Je to jednoduchsi projekt na riadenie a i expanzivne, ma lepsie moznosti. I ked je pravda, ze v recesii biznis profesie moze trpiet.

 

 

 

 

 

 

  • http://budchlap.sk Lukas Pampurik

    V recesii by imho mal trpiet dost aj RAS (daleko mensi nakup medialneho priestoru od velkych znaciek zapricinene skrtanim kde sa da- mensia marza a mensi dopyt po ich priestore)

  • michaela durisova

    Bistro je podľa mojich info stratové, takže úspešný projekt akurát pre užívateľa.