Uvaha – preco firmy ako Facebook a Amazon mozu ustat svoje valuacie?

Pridané on Aug 16, 2017 | 0 comments


Pamatam si, tie casy, ked Ondrej Raska (Miton) na twittri komentoval cenu akci FB slovami, nieco ako $20 je fair price. Dnes sme na $170. Ak tymto veciam teraz myslim aspon trochu rozumiem, tak vtedy som im nerozumel vobec :).

V kazdom pripade – viete aky je rozdiel v dnesnej bubbline dnes a pri dot com bubble? Dnes to mnoho firiem skutocne moze ustat a pad nebude taky tvrdy. Kedysi, ked ste zalozili inovativny startup s potencialom, ze bude naozaj velky,tak vas casto potopilo to, ze ste nevedeli reagovat na zmeny, alebo potreba vasej sluzby zanikla, alebo prisiel na trh niekto, kto spustil sluzbu o level lepsiu a jednoducho vas preskocil.

Ten rozdiel je, ze ak v minulosti, o smerovani firmy musel rozhodovat len clovek, respektive ludia, dnes to za Vas urobi AI a a data, resp. stacia i sofistikovane algoritmy. To znamena, ze FACEBOOK uz nemusi skusat kam sa vybrat, on si to nasimuluje a sam je schopny navrhnu zmeny, tak, aby uspel. Predstavte si to tak, ze F-AI denne testuje stovky ciest, ktorymi sa moze FB uberat, vyhodnocuje kvantum dat a navrhuje upravy FB tak, aby uzivatel FB nadalej pouzival. Z FB sa tak moze stat cokolvek a ked sa nan pozrieme ako vyzera teraz, a ako pred piatimi rokmi, zmeny su brutalne a FB brutalne zrychluje, aby si uzivatelov udrzal. Prve roky boli zmeny minimalne. Stacilo ludi prepajat. Neskor prisli dalsie a dalsie funkcie.  Ale to co FB robi posledne dva roky, smekam. Vnimam tie mikro zmeny a funkcie, ktore cielia na to, aby pre uzivatelov mal stale hodnotu. Tak isto, technologie su stale lacnejsie, takze FB vie ponuknut ludom viac a stoji ho to stale menej. Naopak, data su cennejsie, takze FB za to iste dostava viac. A stale ma priestor rast. Podla mna, ten kriticky rok, kedy FB zmenil pristup a zacal sa samozlepsovat nastal niekedy v 2014/2015.

FB ma podla mojho nazoru aktualne hodnotnejsie Data ako Google.  Sam by som par rokov dozadu FB predpovedal skor utlm. Ale dnes si myslim, ze to uz nehrozi. I ked to, na co ho ludia pouzivaju sa totalne zmeni. FB nechce spravit alternativu google. On chce, aby ste na google v podstate prestali chodit. Tak ako Google neuspel so svojou socialnou sietou, tak i FB vie, ze by TERAZ prehral vo vyhladavani. Ale necudoval by som sa, keby o 10 rokov na toto zautocil. Ale to uz bude vyhladavanie fungovat pravdepodobne inak.

Takze ten rozdiel je ten, ze kym v minulosti ste sa niekedy museli snazit odhadnut trend, dnes mozete vyuzit data ovela viac a produkt moze “vylepsovat sam seba”.